Exhibitions

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PERIGEE ARTIST #25 정성윤
포도의 맛

2021.06.10. THU ~
2021.08.07. SAT

<우리가 사는 세계라는 기계>
신승오 (페리지갤러리 디렉터)

정성윤은 우리 눈에 드러나지 않는 기계 내부 장치의 프로세스에 관심을 가지고 있다. 이는 단순히 구동 방식에 머물지 않고 기계의 표면과 그 내부 장치 사이의 상호 관계에 대한 것이다. 그리고 이것은 작품을 바라보는 관객과 연결되는 방식을 포함한다. 따라서 그의 작품은 기계의 물성을 가진 유형적인 것과 이를 바라보는 관객의 마음처럼 무형적인 것이 상호 작용하면서 나오는 결과물로 볼 수 있다. 여기서 작가가 주목하는 기계의 표면은 자신이 고안한 장치가 만들어 내는 결과물이 통제되지 못하고 비정형적인 형태로 일시적으로 나타났다 사라지는 것이다. 그렇기에 그의 작품은 우리가 인식하는 경직된 기계에 유연함을 부여하는 조각적 퍼포먼스로 보인다. 이러한 그의 작업은 순차적인 변화를 보여준다. 초기에는 기계 장치의 움직임에 의해 고정되지 않는 형태를 연구하였다. 예를 들면 <Eclipse>는 기계에 연결된 두 개의 원이 반복해서 스칠 듯이 교차하여 잠시 하나가 되었다 분리되는 모습을 보여주거나 <Shapes>에서는 사각형과 삼각형의 외부 경계가 미세한 움직임을 발생시키는 진동으로 인해 잔상이 나타나게 하였다. 그 이후의 작업에서는 재료가 가진 표면의 특성과 통제되지 않는 불확정적인 효과에 대한 관심으로 전이되었다. <우리가 가지고 온 것들>은 탄성 있는 실리콘 줄이 회전과 역회전을 반....

Machine Called the World We Inhabit
Seung Oh Shin (Director of Perigee Gallery)

Jung Sungyoon is particularly interested in a machine’s internal structure and its processes that are usually barely visible. His concern is not merely about its workings but the direct correlation between its external surface and its internal parts, encompassing a spectator’s way of seeing an artwork. Thus, his works can be seen as deriving from the interaction between the tangible like a machine and the intangible like the mind of a spectator seeing it. The surface of a machine he pays attention to refers to an appearance in which a product made by the device he conceived is not controlled and appears atypical but soon disappears. His work seems to be a sculptural performance that imparts flexibility to a rigid machine. Thus his work demonstrates sequential change. His early work focused especially on forms that are not fixed by any mechanical movement. An example is Eclipse in which two circles connected to a machine become one for a moment but are soon separated from each other while repetitively crossing. Another is Shapes in ....