Exhibitions

Sequence 9(detail), 2019, Acrylic on canvas, 65×53 cm

PERIGEE ARTIST #21 성낙희
Modulate

2020.03.05. THU ~
2020.05.09. SAT

<충만한 ZERO>
신승오(페리지갤러리 디렉터)

성낙희는 지속적으로 회화의 가장 기본이 되는 요소인 점, 선, 면을 사용하여 화면 안에서 음악적 리듬과 운율을 만들어내거나 때론 유기체적으로 미끄러지듯이 자유롭게 유영하는 색의 운동감이나 형태들을 보여주어 왔다. 그러나 최근에는 이전과는 다르게 큰 색면이 전면에 두드러지게 나타나는 작업들을 새롭게 선보이고 있다. 그렇다면 이러한 변화에서 우리는 무엇을 읽어 낼 수 있을까?

이전의 작업들은 전시타이틀이나 작품의 제목들에 음악적 용어를 사용하는 것에서도 알 수 있듯이 다양한 재료와 자유로운 붓질 등을 통해서 자신만의 연주법을 획득해 나가는 데에 진력해 왔다. 그의 작업 과정은 하나의 상반되는 부분들이 불균형한 상황이 되면, 그 부족한 부분을 비워진 곳에 의도적으로 차지하게 만들어 화면을 구축해나가는 방식이었다. 따라서 그의 작업은 표면적으로는 직관적인 표현법으로 보이지만 무의식 속에서도 의식적으로 자신의 의도를 담아 화면 안에서 붓이 인도하는 대로 내맡기고 있다. 이는 찰나적으로 선택이 이루어지기에 변주가 심하고 서로 상이한 요소들이 뒤엉켜 하나하나의 요소가 서로 팽팽하게 밀고 당겨져 있는 긴장감으로 가득한 사건의 현장처럼 나타난다. 하지만 작가가 의식하는 선택이라는 명확한 구조로 인해 사실상 엉뚱하고 생경한 길로 빠지지는 않는다. 그러나 이번 전시에서 선보이는 《Sequence》 연작에서는 이러한 기존의 방식과....

<Charged Zero>
Seung Oh Shin(Director of Perigee Gallery)

Nakhee Sung has continued to bring about musical rhythms and cadences using the most fundamental elements of painting, points, lines, and planes and has demonstrated a sense of movement begot by organically gliding and freely flowing hues. Lately, however, unlike in her previous pieces, Sung has been displaying works which feature prominent wide color fields. What can be interpreted from such a shift?

As we can surmise from her use of musical terms for her exhibition title and the names of her works, Sung has done her utmost to attain her own distinctive idioms through a wide variety of materials and unrestricted brushwork. Her work relies on a method of creating a scene by intentionally filling empty spaces when contrasting parts are in an unbalanced state. As a result, her work seems to depend ostensibly on intuitive expression, but she resigns herself to following where her brush leads, consciously putting forth her intentions, even in her unconsciousness. As her choices are instantly made, variations often take place. Her works appear as scene....